От Пловдив тръгва първата в Европа фабрика за ядливи чаши

От Пловдив тръгва първата в Европа фабрика за ядливи чаши

От Пловдив започва първото в Европа производство на ядливи биоразградими чаши за кафе. Днес иновативната фабрика отвори врати в индустриална зона „Тракия“ в присъствието на министъра на икономиката Даниела Везиева, градоначалника Здравко Димитров, районния кмет Костадин Димитровпосланици, чуждестранни гости, инвеститори и бизнесмени.

Идеята хрумва на пловдивчанина Мирослав Запрянов, чийто първи опит да направи ядливи чашки е в домашната печка. От хрумката до осъществяването ѝ пътят е 10 години. В тях се разработва технология, правят се икономически анализи за старт на производството, търсят се инвеститори и се набира екип, разказва Запрянов:

"Технологията е наша, всичко около нея е патентовано. Чашките са произведени от зърнени култури. Те са полезни за човека - една от основните съставки е овесени трици". 

В производството са заети около 30 души, но по план е скоро да се създадат още 70 работни места. Капацитетът е близо 2,5 милиона ядливи чашки месечно, като в следващите 5 години идеята е да се достигне до 10 милиона бройки. 95% от производството е договорено за износ. А у нас чашките могат да се намерят в голяма верига магазини.

Еко ефектът

Еко-ефектът от производството на ядливи биоразградими чашки е ясен само като направим сравнието, че пластмасовите се разграждат за повече от 400 години. 

"При това производство се намалява генерирането на CO2 - в сравнение с пластмасовите чаши ние генерираме 3 пъти по-малко количество. Другото основно предимствое е, че не се замърсява  нито капка питейна вода" - обяснява Запрянов.

Така примерът, който Пловдив дава с това производство, е повод за гордост, според кмета Здравко Димитров. Днес той сам се вдъхнови от иновацията: "Скоро ще казваме: "Хайде да изядем по едно кафе". Ще го патентовам като мое лично изобретение". 

Вкусът на инвестицията

Сред първите, които днес опитаха вкуса на ядливите чаши, се оказаха  журналистите и районният кмет Костадин Димитров. Те го определиха като този на солета, вафличка или бисквитка, но във всички случаи - неутрален. 

В производството са внедрени съвременни машини. А изцяло частната инвестиция за старта е планирано да се възвърне до 5 години.  

Източник: БНР


Дата: 30.09.2021