Последните данни на Агенция за пътна безопасност отчитат, че средната възраст на автопарка в България е над 20 години, а в Европейския съюз – 12 години. Близо три милиона и 900 хиляди автомобила са регистрирани у нас. Над половината от тях са на повече от 20 години.
Всички системи са задължителни за новопроизведените автомобили. Някои от тях може да бъдат изключвани от водачите. Всичко се записва, но трябва обаче да има кампания за обяснение на ситуацията, казва Мартин Танчев, който от години е лицензиран експерт по събиране на информация от автомобилите.
Дилърите на автомобили трябва да информират клиентите си, че в колите им има "черни кутии". В България това не се случва, казва Мартин Танчев, който е лицензиран експерт по събиране на информация от тези кутии.
Според Танчев е нужна е кампания, която да обяснява за новите системи. Решението кой и как да я направи е индивидуално за всяка европейска държава, допълва Танчев. Той посочва, че и с времето и КАТ ще имат обучения от лицензирани фирми как да четат данните.
И най-важното – няма как на стар автомобил да бъдат сложени новите системи. Предложенията за това може да граничат и с измама. Иначе Мартин Танчев посочва, че присъствието на черните кутии в автомобилите не е новост. Производителите ги слагат много преди европейският регламент да е в сила.
Освен черна кутия новите коли трябва да имат системи за: поддържане на лентата за движение, аварийно спиране, следене на налягането в гумите, ограничител на скоростта, за предупреждение за умора, за поддържане на безопасно разстояние от друга кола, камера за заден ход, прожектиране на данни върху предното стъкло.
Новите автомобили трябва да са готови да въвеждат и заключващата система за пияни водачи. Някои от функциите ще може да бъдат деактивирани по желание на шофьорите. Но от практиката си лицензираният експерт по събиране на информация Мартин Танчев казва, че дори и изборът на шофьора да изключи системите, ще бъде регистриран.
Източник: БНР
Дата: 15.07.2024