Три месеца след трагичния инцидент с МиГ-29 край Шабла, при който загина подполковник Валентин Терзиев, виновни засега няма. Към този извод водят проверките и разследванията на Военна полиция и Министерството на отбраната. Основна причина за катастрофата е "загуба на пространствена ориентация" на пилота, беше потвърдено на тричасова пресконференция на висшето военно роководство и жената до подп. Терзиев - Димитрина Попова. Станаха ясни обаче още неизвестни детайли около подготовката на пилотите ни и нощта на фаталния инцидент.
Три месеца след инцидента разследването на специалното звено към Военна полиция потвърди: информацията, свалена от черната кутия на самолета в секретна лаборатория на РсК-МиГ в гр. Курск, потвържадава заключенията от междинния доклад отпреди два месеца.
А именно: подп. Валентин Терзиев е загубил пространствена ориентация в нощта на 9 юни. Това категорично не е пилотска грешка, заявиха експертите. И още: ръководителите полети "Бойно управление" само са насочвали самолета към целта, но решението дали да стреля по нея при опасно ниска височина е било негово.
В секундите, преди самолетът да се разбие, е получил заповед да слезе на 3000 метра височина. Той слиза на 1300, за което не е докладвал.
И все пак: има придружаващи причини. Неправилна оценка на риска от групата за бойно управление, която е продължила да насочва пилота към целта, при положение, че тя е падала по-бързо от нормалното.
Жената до подп. Терзиев доведе сина си в Министерството днес да чуе лично от командирите на ВВС защо баща му е загинал.
Придружена от адвокати и сина си Александър, жената до подп. Валентин Терзиев - Димитрина Попова, подложи на разпит цялото военно ръководство на министерството, армията, ВВС и разследващите на авиоинцидента.
"Потвърдено е, че няма техническа неизправност на самолета, не е човешка грешка, може ли малко повече да ни обясните какво означава "загуба на пространствена ориентация", в което да се разбира в крайна сметка, че не е грешка на пилота?", попита жената до подп. Терзиев.
"До последната секунда преди срещата на въздухоплавателното средство с морската повърхност пилотът не е осъзнал в каква ситуация се намира и затова не е предприел действия за излизане от нея. Затова не ви говоря за пилотска грешка. В последната секунда той започва стандартен доклад за изключване на главния превключвател на въоръжението. Ако той осъзнава, че се намира в аварийна ситуация, в каквато е, той няма да направи тези действия", обясни полк. Петко Василев от "Военна полиция".
Във фаталната нощ подполковник Терзиев пада и под минималната безопасна височина
Двеста трийсет и двама са загиналите български пилоти от 1950-а г. досега, откакто България има реактивна авиация. В последните 20 години загиналите пилоти са 10.
Изводите от днес са от разследванията и проверките на Военна полиция. Разследването на Военната прокуратура продължава. Дали в крайна сметка, когато то приключи, ще установи вина на длъжностни лица за инцидента - предстои да разберем.
Източник: БНТ
Дата: 24.09.2021